“Diuji dengan kesusahan supaya hambaNya bersabar dan dikurniakan kesenangan supaya hambaNya bersyukur dengan membantu mereka yang susah. Oleh itu jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

Monday, March 7, 2011

Tulang empat kerat

"Payah nak dapat kerja sekarang ni, ekonomi gawat."
"Sudah banyak kali pergi temuduga, tetapi tiada surat tawaran diterima. Terpaksalah menganggur."
"Kerja apa la yang ada sekarang ni pakcik, ini saja yang saya mampu buat."
"Saya tiada kelulusan, siapa la yang nak ambik saya bekerja?"

Kata-kata di atas sering didengari oleh mereka yang mengeluh tentang pendapatan yang terhad. Alan selalu berpegang pada kata-kata gurunya: "Allah memberi nikmat tulang empat kerat, tubuh badan yang sihat dan akal yang waras. Adakah masih tidak cukup untuk kelebihan itu untuk kita melata di muka bumiNya mencari rezeki?" Tanya cikgu Karimi.

Jawapan kepada soalan cikgu yang terlintas di benak Alan ialah mungkin minda kebanyakan kita suka bergantung kepada orang, malas berfikir kreatif mencipta kerja sendiri dan malas bergerak untuk melaksanakan perancangan yang ada. Jika ada tubuh badan yang sihat dan akal yang waras maka tiada alasan untuk tidak maju. Jangan salahkan takdir jika kita sendiri mahukan takdir sebegitu berlaku kepada kita. 

Memang mulut kita mengatakan, "Aku tidak mahu nasib sebegini." Tetapi tindakan kita menafsirkan seebaliknya. Alan juga pernah macam ini satu ketika dahulu.

Jadi, pesan untuk diri Alan ialah jangan mudah mengaku kalah. Jangan mudah menyalahkan takdir. Usaha dan usaha selagi tulang empat kerat ini masih ada.

No comments: