“Diuji dengan kesusahan supaya hambaNya bersabar dan dikurniakan kesenangan supaya hambaNya bersyukur dengan membantu mereka yang susah. Oleh itu jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

Tuesday, March 8, 2011

Nikmat selepas penat

Semakin hari semakin banyak kerja untuk diselesaikan terutama mereka yang menuju ke puncak. Malas dan bertangguh kerana merasakan masih banyak lagi masa adalah penghalang utama kepada menyiapkan kerja.

Alan sendiri tidak terlepas daripada tabiat buruk itu. Soalan yang selalu bermain di fikiran Alan setiap kali tibanya waktu malam ialah, "Apa yang perlu dilakukan untuk memastikan senarai kerja setiap hari dapat dipenuhi?" Soalan ini terpancul selepas melihat banyak senarai kerja yang gagal disiapkan setiap hari.

Akhirnya Alan terfikir satu idea. Cara yang paling mudah untuk atasi masalah ini ialah set minda dengan memikirkan nikmat selepas penat bekerja.

YA! bagi mereka yang melakukan kerja yang disukai dengan bersungguh-sungguh setiap hari, nikmat selepas penat bekerja sangat mengasyikkan. Mereka akan mula merasa ketagih selepas melakukannya setiap hari. Sebab itu mereka akan terus mencapai kejayaan dalam hidup.

Fikirkan nikmat itu nescaya semua kerja akan dapat disiapkan mengikut jadual. Setakat ini banyak kerja yang Alan dapat siapkan setiap hari, Alhamdulillah.

No comments: