“Diuji dengan kesusahan supaya hambaNya bersabar dan dikurniakan kesenangan supaya hambaNya bersyukur dengan membantu mereka yang susah. Oleh itu jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

Saturday, March 19, 2011

Nenek yang kusayang

Alan ada seorang nenek yang menjaga Alan sejak dari kecil hinggalah masuk sekolah rendah. Dia seorang yang pandai mendidik dan mendisiplinkan cucu. Hasil didikan nenek semua cucunya jadi pandai menjaga adab di hadapan tetamu dan tidak pentingkan diri.

Sampai sekarang setiap apa yang Alan buat mesti memikirkan kesan kepada orang lain walaupun kadang-kadang ada juga buat silap.

Sekarang nenek sudah tiada. Tetapi kenangan yang ada sangat kukuh terpahat. Setiap kali Alan jumpa adik  dan kakaknya mesti berbual pasal Arwah nenek. Semua tindakan nenek menjadi bualan terutama masakan nenek yang sedap.

Kerja nenek masa hidupnya ialah seorang penoreh getah, penanam padi dan guru Al-Quran. Nenek tak pernah meminta upah untuk mengajar Al-Quran. Tetapi budak yang mengaji akan membawa barang dapur seperti gula dan beras sebagai balasan nenek mengajar mereka mengaji.

Hasil usaha nenek kerja kampung dapat juga pergi ke Mekah bersama atuk. Itulah yang dipanggil rezeki yang berkat. Nampak hasil sikit tetapi cukup untuk melaksanakan rukun Islam kelima.

Walaupun kerja kampung tetapi banyak juga tanah dan barang kemas untuk diwarisi anak-anak. Kadang-kadang pelik bila fikirkan hasil yang nenek dapat. Tanpa hutang dengan bank dan kerja kampung dapat juga buat rumah dan pergi Mekah, malah hasil itu jika dihitung lebih banyak berbanding sesetengah orang yang kerja kerajaan di bandar dan bergaji tetap.

Setiap kali teringatkan nenek, Alan mesti akan baca Al-Quran untuk disedekahkan. Semoga pahala nenek berterusan hasil daripada mengajar mengaji Al-Quran.

No comments: