“Diuji dengan kesusahan supaya hambaNya bersabar dan dikurniakan kesenangan supaya hambaNya bersyukur dengan membantu mereka yang susah. Oleh itu jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

Wednesday, March 23, 2011

Jihad ekonomi

Beliau terkenal dengan 'trademark' rambut putih. Macam pengasas KFC Colonel Sanders. Dasar pemikiran beliau ialah jihad ekonomi. Impian hidup beliau ialah untuk melihat orang Islam maju dalam bidang ekonomi macam orang bukan Islam. Beliau sedar yang setiap cabang dan bidang ekonomi dikuasai orang bukan Islam. Bukan kerana orang Islam ditekan tetapi kerana cara pemikiran orang Islam yang lemah dan tidak minat dengan perniagaan

Tetapi bab kata pepatah, air tidak boleh bercampur dengan minyak dan itulah yang berlaku kepada beliau. Beliau dibuang dan dihalau dari lembaga pengarah. Empayar yang dibina selama lebih 20 tahun terpaksa ditinggalkan kerana arahan pihak atas yang tidak suka dengan pendekatan beliau yanag berbentuk jihad ekonomi.

Pihak atasan hanya suka kepada mereka yang kaki ampu dan pentingkan kroni. Pihak atasan hanya mahu segelintir individu sahaja yang kaya. Walaupun dalam media massa berdegar-degar memberi syarahan yang mereka akan membangunkan nasib anak bangsa, tetapi hakikatnya Allah yang tahu.

Itulah nasib pejuang agama dan bangsa. Tetapi sejarah mengajar segalanya, setiap kejayaan perlu pengorbanan. Mungkin ini pengorbanan beliau untuk menyedarkan anak cucu siapa musang berjanggut sebenarnya.

2 comments:

Sya_Merpati Putih 88 said...

kdanag-kadang org yg menegakkn kebenran sentiasa dipandang sinis dan diketepikan..tu dah macam lumrah hidup zaman moden mngejar kebendaan nie...

Alan Rizque said...

Ya, sebab pentingkan diri sendiri sanggup korbankan orang lain..